Ford esitteli uuden Ford Mondeon ja ainutlaatuisen uuden Mondeo Hybrid Wagonin

5.3.2019
  • Uudistettu Ford Mondeo ‑mallisto esiteltiin Brysselin autonäyttelyssä. Mallistoon kuuluu nyt myös uusi, tilava Mondeo Hybrid Wagon
  • Mondeon edistyksellinen bensiini-sähkö -hybridivoimansiirto on entistäkin hienostuneempi. Esittelyssä myös Fordin 2,0-litrainen EcoBlue-dieselmoottori ja 8-vaihteinen automaattivaihteisto
  • Mondeon aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC) Stop&Go –toiminnolla, samoin kuin älykäs nopeudenrajoitin, helpottavat ajamista maantiellä ja pysähtelevässä liikenteessä
  • Ulko- ja sisätilojen muotoilun ja laadukkaampien materiaalien ansiosta uuden Mondeo Hybridin Titanium-, ST-Line- ja Vignale-malliversiot ovat aiempaa ylellisemmät


VANTAA, 21.1.2019 – Ford on esitellyt uudistetun Ford Mondeo –malliston Brysselin autonäyttelyssä. Tarjolla on uusia muotoiluyksityiskohtia ja ensimmäistä kertaa saatavilla oleva segmentissään ainutlaatuinen uusi Hybrid Wagon, joka tarjoaa hienostuneen bensiini-sähkömoottorin ajokokemuksen.

Myös Mondeoon nyt saatavilla oleva Fordin edistyksellinen 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottori sopii erityisesti mukavaan matka-ajoon.

Uudessa Mondeossa on Fordin uusi, älykäs 8-vaihteinen kuljettajan ajotapaan mukautuva automaattivaihteisto, jossa on tyylikäs pyöritettävä vaihteenvalitsin.

Autossa on laaja valikoima kuljettajaa avustavia teknologioita, nyt myös aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC) Stop & Go –toiminnolla sekä älykäs nopeudenrajoitin, jotka helpottavat ajamista maantiellä ja pysähtelevässä liikenteessä.

"Ford Mondeo Hybrid tarjoaa ainutlaatuisen ajokokemuksen hienostuneen automaattivaihteistonsa ja äänettömän liikkeellelähden ansiosta. Kun tähän yhdistetään vähäpäästöinen bensiinimoottori, uskomme Hybridin osuuden olevan jopa puolet Mondeo-myynnistä." toteaa Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). "Samaan aikaan esittelemme myös täysin uuden, uusimmat Euro 6d-vaatimukset ylittävän SCR (Selective Catalytic Reduction) -teknologialla varustetun dieselmoottorin sekä täysin uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston."

Mondeo valmistetaan Fordin nykyaikaisessa kokoonpanotehtaassa Espanjan Valenciassa, ja sitä on myyty Euroopassa yli 250 000 kappaletta sen neljännen sukupolven mallin tultua markkinoille vuonna 2015.


Wagonin monikäyttöisyys. Hybridin taloudellisuus
Uusi Mondeo Hybrid Wagon tarjoaa suurta tavaratilaa tarvitseville asiakkaille perinteisen polttomoottorin toimintasäteen yhdistettynä sähköisen voimansiirron taloudellisuuteen ja hienostuneisuuteen.

Itselatautuva Mondeo Hybrid on saatavana sekä farmarimallina että coupe-vaikutteisena neliovisena sedanina. Kummassakin on mahdollisuus pelkällä sähkövoimalla ajamiseen, ja silent key start -ominaisuus parantaa ajomukavuutta erityisesti pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä. Voimansiirtoratkaisun ansiosta asiakkaan ei tarvitse huolehtia toimintasäteen riittävyydestä tai ulkoisista latauspisteistä.

Mondeo Hybridissä käytetty voimansiirron ohjausohjelman uusin versio tuottaa tasaisen ja suoran vasteen kiihdytykseen, mistä seuraa hienostunut ajokokemus. Parannettu voimansiirron ohjelmisto hyödyntää moottorin väännön entistä tehokkaammin, mikä parantaa sekä taloudellisuutta että suorituskykyä – säätäen välityssuhteita portaattomasti siten, että käytössä on aina paras mahdollinen vääntö mahdollisimman pienillä kierroksilla.

Hybridivoimansiirron teho on 187 hevosvoimaa ja se koostuu 2,0-litraisesta Atkinson-bensiinimoottorista, sähkömoottorista, generaattorista, 1,4 kWh:n litiumioniakusta ja Fordin kehittämästä power-split-automaattivaihteistosta, joka jäljittelee portaattoman CVT-vaihteiston toimintaa.

Jarrutusenergian talteenotto lataa akkuun jopa 90 prosenttia jarrutuksessa normaalisti häviävästä energiasta, mikä alentaa CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta. Hybridimallien WLTP-mittaustavan mukaiset päästö- ja kulutuslukemat julkaistaan myöhemmin.

Autossa on myös muita tekniikoita, jotka auttavat kuljettajaa optimoimaan polttoaineen kulutuksen ajomukavuudesta tinkimättä:

  • Fordin SmartGauge-käyttöliittymä, jonka avulla voi seurata polttoaineen ja energian kulutusta. Järjestelmään sisältyy muun muassa asteittaiseen jarrutukseen opastava Brake Coach -toiminto, joka tuottaa akkuun mahdollisimman paljon energiaa.
  • Sähköisesti tehostettu ohjaus ja sähköinen ilmastointi, voimansiirron jäähdytysjärjestelmä ja alipainejärjestelmät, jotka vähentävät huomattavasti bensiinimoottorin kuormitusta.
  • Pakokaasujen lämmön talteenottojärjestelmä, joka takaa ohjaamon nopean lämpenemisen.
  • Uuden Mondeo Hybrid Wagonin tavaratilan koko on 403 litraa tilaa tavaratilan peitteen ja takaistuinten ollessa paikoillaan ja jopa 1 508 litraa takaistuimet taitettuina. Tavaratilan tasainen lattia helpottaa suurten esineiden lastaamista ja purkamista. Lattian alla on myös lisää näkösuojattua säilytystilaa.

    Sekä neliovinen Mondeo Hybrid että uusi Mondeo Hybrid Wagon on saatavana myös ylellisenä Vignale-versiona.


Tehokas ja hienostunut
Fordin edistyksellinen 2,0-litrainen EcoBlue-dieselmottori on nyt ensimmäistä kertaa saatavilla Mondeoon. Se tarjoaa suuren moottorin suorituskyvyn yhdistettynä tilavuudeltaan pienempien moottorien taloudellisuuteen ja mataliin CO2-päästöihin. 2,0-litrainen EcoBlue-moottori on tarjolla seuraavina tehoversioina:

  • 120 hv, jonka arvioidut CO2-päästöt ovat 132 g/km (WLTP)polttoaineen kulutus 4,5 l/100 km (ei saatavana Suomessa)
  • 150 hv, jonka arvioidut CO2-päästöt ovat 140 g/km (WLTP) polttoaineen kulutus 4,5 l/100 km
  • 190 hv, jonka arvioidut CO2-päästöt ovat 142 g/km (WLTP)polttoaineen kulutus 4,9 l/100 km.


Moottorin ominaisuuksiin kuuluvat integroitu imujärjestelmä, jonka mirror-image porting ‑kanavamuotoilu optimoi moottorin ilmansaannin, vääntöä pienillä kierroksilla parantava pyörimisvastukseltaan vähäinen turboahdin ja suuripaineinen polttoaineenruiskutusjärjestelmä, joka on herkempi, hiljaisempi ja tarkempi kuin aiemmissa 2,0-litraisissa TDCi-dieselmottoreissa. Nämä kaikki yhdessä auttavat moottoria täyttämään uusimmat tiukat Euro 6d Temp ‑päästörajat. Vakiovarusteinen selektiivinen pakokaasujen jälkikäsittelykatalysaattori vähentää NOx-päästöjä.

150- ja 190-hevosvoimaisiin 2,0 litran EcoBlue-moottoreihin saatavilla oleva Fordin uusi
8-vaihteinen automaattivaihteisto on kehitetty optimoimaan polttoainetaloudellisuutta ja tuottamaan joustava suorituskyky ja sujuvat, nopeat vaihteenvaihdot. Vaihteiston ominaisuudet:

  • Adaptive Shift Scheduling -toiminto, joka optimoi vaihteenvaihdon ajoituksen yksilöllisen ajotavan mukaan. Järjestelmä tunnistaa ylä- ja alamäkien kaltevuudet sekä jyrkät kaarteet ja sopeuttaa vaihteiston toiminnan niiden mukaisesti, mikä tarjoaa tasaisemman ja miellyttävämmän ajokokemuksen.
  • Adaptive Shift Quality Control -toiminto, joka tarkkailee ajoneuvon ja ympäristön tietoja sekä auttaa säätämään kytkinpaineita, jotta vaihteiden vaihto on tasaista. Tekniikka voi myös säätää vaihteiden vaihdon tasaisuutta vastaamaan kuljettajan ajotyyliä.


Mondeo on saatavilla on myös kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Lisäksi Mondeon 2,0-litraisiin EcoBlue-malleihin on tarjolla myös Fordin älykäs neliveto, joka mittaa auton pyörien pitoa ja jakaa sen mukaan voimaa enimmillään 50/50-suhteessa etu- ja takapyörien välillä jopa 20 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin. Näin pito erityisesti liukkaissa olosuhteissa paranee.

Mallistoon kuuluu edelleen myös Fordin 165 hevosvoiman 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori (ei saatavana Suomessa), jonka arvioidut CO2-päästöt ovat 173 g/km (WLTP) ja polttoaineen kulutus on 6,5 l/100 km.


Edustusluokan tyyliä ja laatua
Mondeon ulkoasuun ja sisustukseen tehdyt elegantit muutokset korostavat neliovisten, viisiovisten ja wagon-mallien ylellistä tyyliä ja korostavat eri Mondeo-versioiden, esimerkiksi Titanium, ST-Line ja Vignale, visuaalisia eroja.

Moderni etuosan muotoilu:

  • Muotoilultaan kohennettu etusäleikön yläosa antaa täydemmän visuaalisen vaikutelman. Titanium-malleissa säleikössä on musta vaakasuuntainen rimoitus, ST-Line-malleissa tekninen kennokuvio ja Vignale-malleissa ylellinen satiinipintainen hopeanvärinen Vignale-säleikkö
  • Säleikön alaosa sulautuu uusiin sumuvalojen kehyksiin Titanium- ja Vignale-malleissa ja on reunustettu urheilullisilla siivekkeillä ST-Line-malleissa
  • Uudelleen muotoillut sumuvalot ja LED-päiväajovalot
  • Uusi urheilullinen puskuri, jonka alapuolella aiempaa selvemmin erottuva spoileri


Takaosan uusiin muotoilupiirteisiin kuuluvat uudet C-kirjaimen muotoiset takavalot, joita yhdistää tyylikäs satiinipintainen hopeanvärinen tai kromipintainen täysleveä koristelista. Mondeossa on edelleen sulava sivuprofiili, joka on muotoiltu antamaan visuaalisen keveyden vaikutelman, voimaa kuvastava kaareva konepelti ja kapeamuotoiset ajovalot.

Mondeo-asiakkailla on nyt entistä enemmän vaihtoehtoja autonsa personointiin. Tarjolla ovat uudet 17- ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja huippuluokan Liquid Aluminium ‑pinnoitetut 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Huomiota herättäviä uusia ulkovärivaihtoehtoja ovat vain Vignale-malliin tarjottava Blue Panther, vain ST-Line-malliin tarjottava Stealth Gray ja kaikkiin Mondeo-malleihin tarjolla oleva Urban Teal.

Mondeon uudistettuun sisustukseen kuuluvat uudet istuinkankaat, uudet ovenkahvojen koristeet sekä Titanium-, ST-Line- Vignale-mallien uudet koristelistat.

Fordin 8-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettujen mallien pyöritettävä vaihteenvalitsin vapauttaa säilytystilaan keskikonsolista, johon on nyt sijoitettu kätevä USB-liitin mobiililaitteiden lataamista tai kannettavan mediatoistimen käyttöä varten.

Sisätilojen laatuvaikutelmaa on kohennettu parantamalla keskikonsolin ja kojelaudan osien välistä sovitusta, mikä antaa entistäkin laadukkaamman vaikutelma urheilulliselle, lentokoneen ohjaamoa muistuttavalle ohjaamolle.


Vaivaton ajokokemus
Mondeossa on nyt aktiivinen vakionopeudensäätimellä (ACC) Stop&Go-toiminnolla, jonka ansiosta auto säilyttää automaattisesti turvallisen etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.

Fordin uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston myötä esitelty Stop&Go ‑toiminto pystyy pysähtelevässä liikenteessä pysäyttämään auton ja lähtemään automaattisesti liikkeelle pysähdyksen kestäessä alle kolme sekuntia. Jos pysähdys kestää yli kolme sekuntia, kuljettajan on painettava ohjauspyörässä olevaa painiketta tai kaasupoljinta saadakseen auton jälleen liikkeelle. Toiminnon ansiosta ruuhkaliikenteessä ajamisesta tulee huomattavasti mukavampaa.

Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä Mondeon kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta, ilmastointia ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. SYNC 3 on Apple CarPlay- ja Android Auto™ ‑yhteensopiva ja sitä voi ohjata 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla yhdellä tai kahdella sormella.

"Uuden Mondeon jokainen ominaisuus on suunniteltu tekemään ajamisesta helpompaa, rentouttavampaa ja mukavampaa - on kyse sitten älypuhelimen käytöstä ajon aikana tai ruuhkassa ajamisen helpottamisesta seuraamalla edellä ajavaa autoa automaattisesti", de Waard sanoin. "Mondeo Hybrid on vahva vaihtoehto dieselmoottorille niin farmaria kuin neliovista mallia etsiville yritys- ja yksityisasiakkaille."

# # #

Huomautus: Tämän lehdistötiedotteen tekniset tiedot ja muut tiedot ovat alustavia tietoja, jotka ovat oikein tiedotteen mennessä painoon. Fordin toimintaperiaatteena on kuitenkin jatkuva tuotekehitys. Ford pidättää oikeuden muuttaa näitä tietoja milloin tahansa.

Android ja Android Auto ovat Google Inc.:n tavaramerkkejä.

*Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja entistä totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -standardin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.



Ford Motor Company

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja mobiliteettiratkaisuissa. Ford työllistää noin 203 000 henkilöä ympäri maailmaa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteestawww.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 52 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903  samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Käyttöauto Oy

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Käyttöauto Oy