EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

Uuden sukupolven Ford Fiesta ST

14.3.2017

Uuden sukupolven Ford Fiesta ST

Uuden sukupolven Ford Fiesta ST ensiesittelyssä, Ford esittelee Ford Performance-mallistoa ja -perintöä Genevessä

 
Uusi Fiesta ST on yksi Fordin tähdistä Geneven autonäyttelyssä


  • Uuden sukupolven Ford Fiesta ST, jossa on täysin uusin kolmisylinterinen, 200-hevosvoimainen 1.5 litran EcoBoost-moottori, ensiesitellään Genevessä osana Ford Performance -mallistoa
  • Ford GT ’66 Heritage Edition -superauto ensimmäistä kertaa Euroopassa. Ford GT -kilpa-auto on valmiina Le Mansin 24 tunnin kisaan viimevuotisen historiallisen voiton jälkeen
  • Fordin erittäin suorituskykyisten autojen myynti kasvoi viime vuonna 60 prosenttia (Ford Mustang, Focus RS, Focus ST ja Fiesta ST), uusi Mustang Black Shadow Edition ja Blue Edition ovat nyt myynnissä Euroopassa
  • Ford juhlii moottoriurheilun ja urheilullisten tuotantoautojen perinteitä ja tuo Geneveen myös ikonisia ajoneuvoja, kuten vuoden 1966 Le Mansin voittaneen Ford GT40:n


GENEVE, 6.3.2017 – Ford esitteli tänään Geneven autonäyttelyssä ensimmäistä kertaa koko maailmassa uuden sukupolven Ford Fiesta ST:n osana kaikkien aikojen jännittävintä ja laajinta Fordin Performance -mallistoa.
Fiesta ST:ssä on täysin uusi kolmisylinterinen, 200-hevosvoimainen 1.5 litran EcoBoost-moottori, joka tarjoaa ennennäkemättömän tehon ja polttoainetaloudellisuuden yhdistelmän. Fiesta ST on kehitetty käyttämällä samaa Ford Performance -ajattelutapaa, jonka tuloksena syntyi Ford GT -superauto. Genevessä nähdään myös ensimmäistä kertaa Euroopassa Ford GT ’66 Heritage Edition -malli tunnusväreissään.
Fordin suorituskykyisten autojen valikoimaan Euroopassa kuuluvat myös Focus ST:n bensiini- ja dieselversiot, Focus RS sekä ikoninen Ford Mustang. Näiden autojen myynti kasvoi tammikuussa 14 prosenttia viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Koko viime vuoden myynti oli 60 prosenttia edellisvuotta suurempi, ja 2015 kasvu oli 62 prosenttia.
“Fordilla haluamme, että ihmisillä on mahdollisuus nauttia suorituskyvystä”, kertoo Jim Farley (Chairman and CEO, Ford of Europe). “Ford Performance -mallimme on kehitetty käyttämällä innovaatioita, kuten Ford GT:n aktiivista aerodynamiikkaa tai Fiesta ST:n ajotiloja, jotka tuovat kilpa-autojemme ajamisen jännityksen yksityisautoilijoiden saataville.”
Maailmanlaajuinen Ford Performance  organisaatio on innovaatioita tuottava laboratorio, jossa kehitetään huippuluokan ajoneuvoja, osia, lisävarusteita ja kokemuksia asiakkaille.
Siellä kehitetään muun muassa aerodynamiikkaa parantavia, ajoneuvoja keventäviä, voimansiirtoa tehostavia ja polttoaineenkulutusta vähentäviä sekä elektroniikkaan liittyviä innovaatioita ja teknologioita, joita voidaan soveltaa laajemmin Fordin tuotevalikoimaan.


Uuden sukupolven Fiesta ST
Fiesta ST:n kolmas sukupolvi on kaikkien aikojen ensimmäinen kolmisylinterisellä moottorilla varustettu Ford Performance  malli ja ensimmäinen Fiesta ST, jonka ajotilan voi valita parhaan ajonautinnon takaamiseksi niin moottoritiellä kuin rata-ajossakin.
Fordin täysin uuden 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottorin tehot ovat 200 hevosvoimaa ja vääntömomentti 290 Nm. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 6,7 sekuntia. Uusi imukanavaan ruiskuttavan ja suoraruiskutusjärjestelmän yhdistelmä, kehittynyt turboahdin ja uusi sylinterin lepuutusteknologia tuovat lisää tehoa ja parantavat reagointikykyä sekä alentavat CO2-päästöjä.*
Fiesta ST:n kolmas sukupolvi on kaikkien aikojen ensimmäinen kolmisylinterisellä moottorilla varustettu Ford Performance  malli ja ensimmäinen Fiesta ST, jonka ajotilan voi valita parhaan ajonautinnon takaamiseksi niin moottoritiellä kuin rata-ajossakin. Moottorin, ohjauksen ja ajonvakautuksen asetukseksi voi valita tilanteen mukaan Normal, Sport tai Track -tilan. Se säätää myös elektronista äänenparannusjärjestelmää (Electronic Sound Enhancement, ESE)ja aktiivista pakoääniventtiiliä (active exhaust noise control valve),jotka vahvistavat kolmisylinterisen moottorin luonnostaan urheilullista ääntä.
”Seuraavan sukupolven Fiesta ST noudattaa filosofiaa, jonka mukaan huipputeknologialla parannetaan nopeasti reagoivan Ford Performance -alustan, moottorin ja vaihteiston jokaista osa-aluetta”, Joe Bakaj (Vice President, Product Development, Ford of Europe) kertoi. ”Valittavissa olevien ajotilojen ja upouuden EcoBoost-moottorin ansiosta suorituskyky ja polttoainetalous yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla. Uusi malli tarjoaakin kaikkien aikojen monipuolisimman, hauskimman ja palkitsevimman Fiesta ST  ajokokemuksen.”
Uuden sukupolven Fiesta ST:hen on saatavana aiempaa huomattavasti laajempi valikoima sisätilojen verhoiluja ja personointivaihtoehtoja. Auto tulee markkinoille alkuvuodesta 2018 sekä kolmi- että viisiovisena mallina.


Ford GT maanteille ja kilparadoille
Ford GT on esillä Genevessä rajoitetulla Ford GT ’66 Heritage Edition -mallilla. Malli on kunnianosoitus Fordin voitolle Le Mansissa vuonna 1966. Se on väritykseltään Shadow Black -musta joko mattana tai kiiltävänä ja hopeisilla raidoilla. Konepellillä on Frozen White -valkoisella numero 2, ja sama väri toistuu myös ovissa. 20-tuumaiset, yhdestä osasta valetut alumiinivanteet kultasatiinilla ja mustilla pyöränmuttereilla viimeistelevät ulkoasun.
Kaikissa Ford GT -superautoissa on 10 tuuman digitaalinäyttö. Kustomoitavassa näytössä on kilpa-automainen ulkoasu, joka häiritsee kuljettajaa vähemmän. Se säätyy automaattisesti sen mukaan, mikä ajotiloista on käytössä. Ajotiloja on viisi: Normal, Wet, Sport, Track ja V-Max.
Ford GT:n 3.5 litran V6 EcoBoost -moottorissa on 647 hevosvoiman tehot. Sen huippunopeus on 347 km/h, mikä tekee siitä kaikkien aikojen nopeimman Fordin tuotantoauton. Maantiekäyttöön tarkoitetun Ford GT:n suorituskyky on samaa luokkaa kuin viime vuonna Le Mansin valloittaneen Ford Chip Ganassi Racing Teamin Ford GT:n, joka sekin on esillä Genevessä.
Ford teki viime vuonna historiallisen paluun Le Mansiin voittaessaan LM GTE Pro -luokan Ford GT:llä tasan 50 vuotta aiemmin saavutetun kolmoisvoiton jälkeen. Ford on jo ilmoittanut, että tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisaan osallistuu neljä Ford GT:tä. Kisa ajetaan Le Mansissa 17.-18.6.2017.
Vuoden 2016 ja 1966 Ford GT:t ovat saatavana myös LEGO® Speed Champions -pienoismalleina.

Jännittävä urheilullisten autojen mallisto
Ford myi Euroopassa viime vuonna 43 800 urheilullista autoa. Mallistossa olivat Ford Mustang, Focus RS, Focus ST bensiini- ja dieselmoottorilla sekä nykyinen Fiesta ST. Genevessä on esillä kaksi Mustangin erikoismallia, joissa on ainutlaatuinen muotoilu ja ensiluokkaiset varusteet. Ne ovat eurooppalaisten asiakkaiden tilattavissa.

Ford Mustang Black Shadow Edition on tarjolla 421-hevosvoimaisella 5.0 litran V8-moottorilla ja kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Värivaihtoehtoja ovat Platinum White -valkoinen, Triple Yellow -keltainen, Race Red -punainen ja Grabber Blue -sininen. Korin muotoiluun kuuluu musta laukkaavan hevosen symboli GT-säleikössä sekä mustat 19 tuuman Y-puolaiset kevytmetallivanteet. Ulkoasu on viimeistelty konepellin kohoumien ja pyöräkoteloiden alaosan mustilla raidoilla. Lisäksi auton etuosassa on mustat 5.0-merkinnät.

Ford Mustang Blue Edition muistuttaa klassista Mustang-mallia, jossa oli silmiinpistävät Grabber-värit, kuten Grabber Blue -sinisellä maalattu kori mustilla konepellin ja katon häivytetyillä raidoilla ja mustilla, 19 tuuman monipuolaisilla kevytmetallivanteilla. Moottorivaihtoehtoja ovat 421-hevosvoimainen 5.0 litran V8 tai 317-hevosvoimainen 2.3 litran EcoBoost. Molemmat saa joko kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla.


”Ford Mustang erottuu helposti joukosta Euroopan autoteillä, ja uudet Ford Mustang Black Shadow Edition- ja Blue Edition -mallit tulevat kääntämään entistä enemmän päitä”, sanoi Roelant de Waard (Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe). ”Erikoismallit ovat olleet tärkeä osa Mustangin tarinaa yli 50 vuoden ajan, ja nyt eurooppalaiset asiakkaat pääsevät osallistumaan ikonisen auton rikkaaseen erikoismallien historiaan.”
Uusissa Mustangeissa on SYNC 3 ja 8 tuuman kosketusnäyttö, jonka avulla kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, huoltoasemat ja parkkipaikat sekä löytää juna-asemat, lentokentät ja hotellit painamalla nappia ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need petrol” ja ”I need to park”.
Fordin kiitellyssä viisiovisessa Focus RS:ssä on 350 hevosvoiman 2.3-litrainen EcoBoost-moottori, Ford Performance AWD -neliveto ja valittavissa olevat ajotilat, alan ensimmäinen Drift Mode mukaan lukien.
Ford Focus ST:ssä on 250-hevosvoimainen EcoBoost- tai 185-hevosvoimainen TDCi-moottori. Korimalleja on kaksi, viisiovinen viistoperä ja wagon.

Fordin moottoriurheiluperintö
Suorituskyky ja kilpa-autoilu ovat syvällä Fordin DNA:ssa. 116 vuotta sitten Henry Ford voitti Sweepstakes Racen “999”-kilpa-autollaan ja kukisti Alexander Wintonin – Amerikan tuon ajan suurimman kilpa-ajajan.
Ford esittelee Genevessä kilpa-autoilun ja suorituskykyisten autojen historiaa viideltä vuosikymmeneltä. Mukana ovat seuraavat autot:

  • Replika vuoden 1966 Ford GT40 Mk2 -kilpa-autosta. Bruce McLaren ja Chris Amon ajoivat vuoden 1966 Le Mansin voittoon tällä 7.0-litraisella V8:lla
  • Replika vuoden 1970 Lontoo-Meksiko-rallin voittaneesta Ford Escort Mk1:sta. Auto rakennettiin uudelleen 1.8-litraisella Ford Cosworth BDA -moottorilla ja tehoiksi saatiin noin 200 hv. Sillä voitettiin vuonna 1995 uusittu vuoden 1970 ikoninen kilpailu. Molemmat kilpailut voitti Hannu Mikkola kartturinaan Gunnar Palm.
  • 1992 Ford Escort RS Cosworth, joka on maantiekäyttöön luokiteltu versio A-ryhmän WRC Ford Escortista. Moottorina 2.0 litran turboahdettu bensiinimoottori, tehoja 230 hv, neliveto.

Ford juhlii tänä vuonna Ford Cosworth DFV V8:n 50-vuotista taivalta. Sillä voitettiin 155 kilpailua ja 12 kuljettajien maailmanmestaruutta Formula 1:ssä 15 vuoden aikana ja kaksi Le Mansin 24 tunnin kisaa. Genevessä on mukana myös vuoden 1975 Mirage GR8 -kilpa-auto.

Kevyt, pienikokoinen ja tehokas täysin alumiininen 3.0 litran moottori suunniteltiin toimimaan kilpa-auton alustalla ja siinä oli neljä venttiiliä sylinteriä ja kaksi nokka-akselia sylinteririviä kohden.

Se innovaation henki, joka aikoinaan synnytti Ford Cosworth DFV -moottorin, näkyy nyt 50 vuotta myöhemmin Ford EcoBoost-moottoreissa, aina uudesta kolmisylinterisestä 1.5:sta 3.5 litran V6 tuplaturboon, joka oli voimanlähteenä viime vuonna Le Mansin voittaneessa Ford GT:ssä.

“Autourheilu on aina toiminut Fordilla innovaatioiden ajurina”, kertoo Dave Pericak (global director, Ford Performance). “Maailmanlaajuisesti toimiva Ford Performance -organisaatiomme on vastuussa autojen kehityksestä aina Ford GT:stä uuden sukupolven Fiesta ST:hen. Työskenteleminen yhtenäisenä tiiminä auttaa meitä tuottamaan ajamisen hauskuuden kokemuksen ja demokratisoimaan kehittyneet, suorituskykyä lisäävät ominaisuudet jokaiselle asiakkaallemme.”
# # #
*Tälle mallille ei vielä ole vahvistettuja tietoja polttoaineen/energian kulutuksesta eikä CO2-päästöistä. Polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 ja niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2on tärkein ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.



Uutiset