EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

Täysin uuden S-MAX

19.9.2014

Täysin uuden S-MAX

Ford julkistaa täysin uuden S-MAXin; urheilullisessa tila-autossa nyt enemmän tyyliä, teknologiaa ja ajamisen iloa


•    Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä täysin uusi Ford S-MAX perustuu alkuperäisen tila-auton vetovoimaan; seitsemän henkilöä matkustaa tyylikkäästi nauttien ketteryydestä ja ajamisen ilosta
•    S-MAXissa on ensimmäistä kertaa Euroopassa mukautuva ohjaus (Adaptive Steering), joka yhdessä 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottorin ja uudistetun 2.0 litran TDCi-dieselmoottorin kanssa saa aikaan alhaisemmat CO2-päästöt ja luokkansa johtavan ajodynamiikan
•    Fordin dynaamiset LED-ajovalot häikäisemättömillä kaukovaloilla tulevat saataville ensimmäistä kertaa; Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin ensimmäisenä segmentissään
•    Täysin uudessa S-MAXissa on 32 mahdollista istuin- ja tavaratilayhdistelmää sekä ensimmäisenä segmentissään toisen ja kolmannen rivin Easy-Fold -istuimet
•    Auton virtaviivaista ja urheilullista ilmettä täydentävät uudistetut sisätilat, joihin kuuluvat segmentin ensimmäiset muotoiltavat etuistuimet ja takaistuinten ilmastointijärjestelmä
•    Muita mukavuutta lisääviä ominaisuuksia ovat ääniohjattava auton hallintajärjestelmä SYNC 2, Hands-Free-takaluukku ja luokkansa parhaat säilytystilat

HELSINKI, 19.9.2014 – Ford on julkistanut täysin uuden Ford S-MAXin, joka on tyylikäs ja innovatiivinen versio seitsenpaikkaisesta tila-autosta.
Ensi vuonna Eurooppaan saapuva S-MAX tarjoaa esikuvansa mukaisesti tyyliä, ajamisen iloa ja edistyneitä ominaisuuksia tinkimättä kuitenkaan tilasta, joustavuudesta tai polttoainetehokkuudesta.
“S-MAX vetosi joka puolella Eurooppaa asiakkaisiin, jotka kaipaavat tilaa ja käytännöllisyyttä, mutta eivät koskaan pystyisi kuvittelemaan itseään tyypilliseen perheautoon”, sanoi Stephen Odell (Ford Executive Vice President, Europe, Middle East and Africa). ”Täysin uusi S-MAX vie tämän tinkimättömyyden uudelle tasolle upealla muotoilulla, hienolla teknologialla ja dynaamisella ajokokemuksella.”
Saapuessaan myyntiin 2015 täysin uusi S-MAX tuo Eurooppaan Fordin mukautuvan ohjauksen (Ford Adaptive Steering), joka optimoi vasteajat kuljettajan ohjausliikkeisiin. Älykäs AWD-neliveto ja hienostuneet voimansiirtovaihtoehdot, joista löytyy esimerkiksi uusi 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottori, takaavat parannetun ajokokemuksen.
S-MAX on globaalisti Fordin ensimmäinen auto, jonka varustukseen kuuluvat Fordin dynaamiset LED-ajovalot häikäisemättömillä kaukovaloilla, jotka valaisevat tien häiritsemättä muita tienkäyttäjiä. Fordin edistynyt törmäyksenestoavustin (Pre-Collision Assist) lieventää onnettomuuksien vakavuutta jopa moottoritienopeuksissa.
Täysin uusi S-MAX kuljettaa seitsemän ihmistä mukavasti. Autossa on 32 mahdollista istuin- ja tavaratilayhdistelmää sekä segmentissään ensimmäiset toisen ja kolmannen rivin taittuvat Easy-Fold -istuimet.
S-MAXeja on myyty Euroopassa yli 400 000 kappaletta siitä lähtien, kun Ford loi uuden urheilullisten tila-autojen luokan ja voitti Vuoden auto -tunnustuksen vuonna 2007.

Uudistunutta muotoilua

Fordin muotoilutiimi muokkasi alkuperäisen S-MAXin omaleimaista tyyliä luoden entistäkin dynaamisemman ja ylellisemmän vaikutelman.
“Auton virtaviivainen ja urheilullinen profiili saa auton erottumaan joukosta, mikä sopii eksklusiivisuutta arvostaville asiakkaille – etsivät he sitten autoa, vaatteita tai kotia”, kertoi Joel Piaskowski (Director, Design, Ford of Europe). ”Matalampi kattolinja, kapeammat ajovalot ja voimakaslinjaiset pyöräkotelot saavat uuden S-MAXin näyttämään leveämmältä sekä tuovat terävyyttä ja aiempaa omaleimaisemman.”
Virtaviivaistettu tyylisuunta hyödyntää graafisia muotoiluelementtejä säästeliäästi luoden rauhallisen ilmeen. Etupilari on siirretty taemmas, jotta konepellistä on saatu pidempi ja veistoksellisempi. Korotettu, puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö kromisilla yksityiskohdilla ja ajovalojen kapea muotoilu antaa autolle huipputeknologisen ilmeen.
S-MAXin karismaattinen siluetti ja omaleimainen ikkunalinja ovat nyt entistä houkuttelevimpia. Ulkoasua täydentävät LED-päiväajovalot ja teknisesti suunnitellut LED-takavalot, jotka leventävät autoa visuaalisesti. Niitä yhdistää tunnuksenomainen krominauha. Takadiffuusori erottelee sisäänrakennetut pakoputket ja antaa autolle nykyaikaisen, urheilullisen tunnun.
Auton sisätiloja hallitsee hienostunut ja dynaaminen tunne, jonka luovat veistoksellinen keskikonsoli, kojelauta, alumiininen korostus hansikaslokeron yläpuolella ja stadiontyyliset toisen ja kolmannen rivin istuimet. Avoimen ja ilmavan sisätilan viimeistelee panoraamalasikatto ja älykkäästi muotoillut istuimet, joiden ohuemmat selkänojat antavat lisää jalkatilaa.
Täysin uuden S-MAXin sisätiloissa on kauttaaltaan pehmeitä materiaaleja ja korostusompeleita. Käytetyt materiaalit kestävät aktiivisten perheiden aiheuttamaa kulutusta tahroja hylkivien pintojen ansiosta.
Insinöörit jopa simuloivat pikkutarkasti vetoketjujen ja koristeniittien sisätiloille aiheuttamaa kulutusta. Auton tekstiilejä hangattiin metallisella piikkinuijalla jopa 600 kertaa.
“Täysin uuden S-MAXin sisätilat huokuvat rauhallisuutta. Lukuisat säilytysvaihtoehdot auttavat pitämään sotkut kurissa. Auto vakuuttaa omistajansa nykyaikaisella, elegantilla muotoilullaan ja hienostuneisuudellaan, mutta samalla innostaa pehmustetuilla materiaaleillaan ja kuljettajalle suunnatulla ohjaamollaan”, sanoi Hak Soo Ha (Ford, Interior Design Manager). ”Kuljettajalle lisävarmuutta tuo sisätilojen muotoilu, joka minimoi ikkunoiden ja peilien heijastukset taaten paremman näkyvyyden sekä tarjoaa intuitiiviset analogiset ohjaimet.

Mukava istuttava

Täysin uusi S-MAX on saatavilla viisi- ja seitsemänpaikkaisena, ja siitä on tehty mahdollisimman mukava ja käytännöllinen. Easy-Fold-järjestelmä mahdollistaa jokaisen takapenkin alas laskemisen napin painalluksella. Toisen rivin Easy-Entry-istuimilta pääsee yhdellä kosketuksella kolmannelle riville.
Sopiva lämpötila löytyy nyt nopeammin parannetulla ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmällä. Uusi järjestelmä tulee Eurooppaan uuden Ford Mondeon mukana. Se tarjoaa enemmän ilmavirtaa, pystyy alhaisempiin lämpötiloihin ja on hiljaisempi. On ymmärrettävää, että S-MAXin takapenkkien matkustajat haluavat etupenkkejä vastaavaa mukavuutta. Siksi takapenkin matkustajat voivat nyt valita mieleisensä ilmastointiasetukset.
Lisäksi ääntä vaimentavat materiaalit, parannellut ovitiivisteet ja kattoon sisäänrakennettu, värinää ehkäisevä, magneettinen vaimennusteknologia tekevät matkustamosta hiljaisemman. Lisäksi S-MAXissa on segmentin ensimmäisenä lämmitettävät ja viilennettävät, muotoiltavat istuimet Active Motion -hierontatoiminnolla.
“S-MAX lieventää niin kuljettajan kuin etumatkustajankin väsymystä, särkyjä ja kipua stimuloimalla lihaksia ja verisuonia penkkien ilmalla täyttyvän tyynyn ja sen ainutlaatuisen, aaltoilevan liikkeen avulla”, sanoi Jeroen Lem (Ford of Europe, Research Engineer, Vehicle Interior Technology). ”Edistynyt järjestelmä säätää yksittäisten tyynyjen painetta, jotta tuntuisi kuin yksittäinen rulla venyttäisi selkää hienovaraisesti. Keskikonsolin kosketusnäytöltä on valitettavissa kaksi erilaista voimakkuutta.”
Etupenkkien niskatukia voi säätää ylös, alas, sivuille ja taakse. Kuljettajat voivat räätälöidä ajoasentonsa sähkökäyttöisillä säätimillä, joilla voi säädellä ohjauspylvään korkeutta ja etäisyyttä ensimmäistä kertaa tämän segmentin autossa. Autossa on myös muistitoiminto kuljettajan istuimen asetuksille. Lisäksi S-MAXiin on saatavilla lämmitettävä ohjauspyörä ensimmäistä kertaa.
Takapenkkien muotoilua ja lujuutta on paranneltu matkustajien mukavuuden maksimoimiseksi. Täysin uuden S-MAXin sisätiloissa on luokkansa parhaat säilytystilaratkaisut, kuten uusi, piilotettu tila kojelaudan yläosassa, keskikonsolin säilytystilat ja lattiaan piilotettu säilytystila kolmannen penkkirivin takana.

Teknologia toimii kuudentena aistina

S-MAXissa on kamera, tutka ja ultraääneen perustuvia laitteita, jotka osallistuvat 16 sellaisen ajoteknologian toteuttamiseen, joka auttaa kuljettajaa ajamaan ja hallitsemaan autoa turvallisesti.  
•    Pre-Collision Assist -törmäyksenestojärjestelmä aloittaa jarrutuksen, jos törmääminen toiseen ajoneuvoon on väistämätön. Se antaa ensin varoitusäänen, jonka jälkeen tuulilasiin ilmestyy varoitusnäyttö. Järjestelmä toimii ajettaessa 8–180 km/h.
•    Mukautuva LED-ajovaloteknologia perustuu Fordin mukautuvaan ajovalojärjestelmään, joka säätää ajovalojen valokeilan kulman ajo-olosuhteiden mukaisesti.
•    Häikäisemättömät kaukovalot tunnistavat edessä olevan ajoneuvon olipa se tulossa vastaan tai etenemässä samaan suuntaan ja häivyttää häikäisevän valon, mutta säilyttää maksimaalisen valaistuksen muihin suuntiin.
S-MAXin anturiteknologiat helpottavat pysäköintiä:
•    Rinnakkaispysäköintiavustin  (Perpendicular Parking) toimii samaan tapaan kuin aktiivinen pysäköintiavustin, mutta taskupysäköinnin sijaan se ohjaa auton kahden vierekkäin olevan auton väliin.
•    Parkkiruudusta poistumisavustin (Park-Out Assist) auttaa rinnakkaiselta pysäköintipaikalta lähtevää kuljettajaa. Kuljettajan valittua oikean tai vasemman puolen järjestelmä ohjaa autoa samalla kun kuljettaja käyttää kaasu- ja jarrupoljinta.
•    Side Parking Aid antaa varoitusäänen ja esittää näytöllä etäisyyden auton ympärillä oleviin esteisiin.
•    Risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert) varoittaa autopaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takana kulkevista autoista.
Muita uuden S-MAXin mukana tulevia kuljettajaa auttavia teknologioita ovat kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), liikennemerkkitunnistin (Traffic Sign Recognition), kaistavahti (Lane Keeping Alert), kaistanpitoavustin ja Driver Alert –toiminto-kuljettajan vireystilan valvonta.
S-MAXissa on lisäksi auton keulan molempia kulmia kuvaava kamera, jonka kuvat näkyvät jaetulla näytöllä (Front Split View Camera). Sen avulla on helpompi toimia risteyksissä tai pysäköintipaikoilla, joissa on huono näkyvyys, sillä keulassa oleva kamera kääntyy 180 astetta. Aktiivinen vakionopeudensäädin käyttää eteenpäin osoittavaa tutkaa säilyttämään kuljettajan valitseman etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon nähden.  
Uusi älykäs nopeudenrajoitin on paranneltu versio aiemmasta mukautuvasta nopeudenrajoittimesta. Kuljettaja voi asettaa maksiminopeuden, joka muuttuu sen mukaan, mitä tietoa auto saa liikennemerkkitunnistimesta tai auton navigaatiojärjestelmästä.
“Nopeudenrajoitin on osoittautunut uskomattoman suosituksi niiden kuljettajien joukossa, jotka haluavat välttää tahattoman ylinopeuden ajamisen. Uusi, älykäs nopeudenrajoitin tekee siitä entistäkin helpompaa”, kertoo Stefan Kappes (Active Safety Manager, Ford of Europe).

Uudenlainen alusta

S-MAXiin tulee ensimmäisenä Fordin autona Euroopassa uusi Adaptive Front Steering -ohjaus, josta on iloa erityisesti mutkittelevilla teillä ajettaessa. Järjestelmä optimoi ohjausvasteen muuttaen jatkuvasti ohjauksen ja levypyörien suhdetta auton nopeuden mukaan. Hiljaisilla nopeuksilla ajettaessa, kuten pysäköitäessä, järjestelmä tekee autosta ketterämmän ja helpomman kääntää. Suuremmissa nopeuksissa se saa S-MAXin reagoimaan sulavammin ja tarkemmin kuljettajan toimiin.
Fordin uusi integral link –itsenäinen takajousitus parantaa auton ajodynamiikkaa, ja yhdessä painoa vähentävien alumiinisten komponenttien kanssa vaikuttaa auton suorituskykyyn ja tekee matkustamisesta mukavampaa erityisesti takapenkillä matkustaville.
Muita ajokokemusta parantavia teknologioita ovat:
•    Fordin älykäs AWD -neliveto, joka takaa huippuluokan pidon, on nyt ensimmäistä kertaa saatavana S-MAXiin
•    Ohjausvoiman kompensointi ja aktiikivinen värinän vaimennus poistavat ylimääräräiset voimat ja värinät

Matalat päästöt ja korkea suorituskyky

S-MAXilla ajaminen on hiljaista ja vaivatonta uusien, polttoainetehokkaiden diesel- ja EcoBoost-bensiinimoottorien ansiosta.  
Dieselmoottorin CO2-päästöjen oletetaan alenevan noin 7 prosenttia, kun käytössä on joko 120-hevosvoimainen 2.0 TDCi manuaalivaihteistolla tai uudistettu 2.0 TDCi joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Jälkimmäiseen on tarjolla kaksi tehoversiota, 150- tai 180-hevosvoimainen. Parantunut lämmönhallintajärjestelmä lämmittää moottorin nopeammin, jolloin huipputehot saadaan irti nopeammin ja vastaavasti CO2-päästöt alenevat.
Bensiinimoottorivaihtoehdot ovat Fordin uusi, polttoainetaloudellinen 1.5 EcoBoost (160 hv) manuaalivaihteistolla ja 2.0 EcoBoost (240 hv) automaattivaihteistolla.
S-MAXin CO2-päästöjä ja polttoainetehokkuutta on parannettu älykkäällä uudelleen lataus-  ja Auto-Start-Stop-toiminnolla. Korin aerodynaamista tehokkuutta lisäävät aktiivinen säleikönsulkija ja alustan aerodynaaminen suojaus, joita testattiin tuulitunnelissa 400 tunnin ajan.  

Paranneltu aktiivinen ja passiivinen turvallisuus

S-MAX turvallisuusominaisuuksiin kiinnitettiin erityistä huomioita suunnitteluvaiheessa. Korin rakenne on kolme prosenttia jäykempi, koska siinä on käytetty enemmän ultralujaa terästä. Aktiivisista turvallisuusvarusteista uutuutena on toisen istuinrivin sivuturvatyynyt.  
Auton vakautta on parannettu kääntymisen hallintajärjestelmällä (Curve Control) ja ympäripyörähdyksen estojärjestelmällä (Roll Stability Control), jotka säätävät moottorin vääntövoimaa ja jarruja siten, että kuljettajan on helpompi pitää auto hallinnassa.  
Fordin MyKey-toiminnon avulla auton omistaja voi ohjelmoida avaimen – yleensä nuoria kuljettajia varten – ja rajoittaa huippunopeutta tai pienentää äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Toiminto voi myös sulkea äänentoistojärjestelmän kokonaan, jos kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavöitä.

Ominaisuudet, jotka tekevät ajamisesta helppoa

Perinteisen mittariston lisäksi valinnaisvarusteena on mahdollista saada 10 tuuman digitaalinäyttö, jossa on analogistyylinen animoitu nopeus- ja kierroslukumittari. Digitaalisen näytön näyttöasetuksia ja 3D-grafiikkaa voi muokata itselleen sopiviksi.
Keskikonsoliin sijoitetulla 8-tuumaisella korkearesoluutioisella kosketusnäytöllä hallitaan Ford SYNC 2 -järjestelmää. Sen englannin kielisellä äänikomentotoiminnolla voidaan käyttää matkapuhelinta, viihdejärjestelmiä, ilmastointia ja navigaatiota puhekielisillä ilmaisuilla. Se hakee alueen lähimpien ravintoloiden tiedot komennolla ”I’m hungry”.  
SYNC 2:een kuuluu myös Ford-hätäaputoiminto (Emergency Assistance), joka yhdistää autossa matkustavan puhelimen suoraan paikalliseen hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa.
 
S-MAXiin saa nyt ensimmäistä kertaa Hands-Free -takaluukun, joka avautuu heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Puolet uuden Kugan ostaneista on valinnut autoonsa tämän hyödyllisen toiminnon.
“Uusi S-MAX on täynnä uusinta ja monessa tapauksessa ainutlaatuista teknologiaa, eikä sen suunnittelussa ole tingitty tyylistä, mukavuudesta, joustavuudesta tai taloudellisuudesta”, kertoo  Andrew Kernahan (Ford S-MAX Chief Programme Engineer). “Tämä auto näyttää ja tuntuu mahtavalta kaikissa tilanteissa ja täyttää asiakkaiden suurimmatkin odotukset.”
                                                                    



Uutiset