EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

Uusi Ford C-MAX ja Grand C-MAX

18.9.2014

Uusi Ford C-MAX ja Grand C-MAX

Älykkäämmät ja elegantimmat C-MAX ja Grand C-MAX tuovat uudenlaista mukavuutta ja hienostuneisuutta perheautoiluun

Tyylikkäät uudet C-MAXit ja Grand C-MAXit ovat entistä polttoainetehokkaampia ja niissä on matalammat CO2-päästöt sekä uusinta teknologiaa ja käteviä säilytysratkaisuja

Uudelle C-MAX-perheelle on ominaista tunteita herättävä, virtaviivainen Fordin uuden ilmeen mukainen ulkomuoto ja kauniit, taidokkaasti suunnitellut sisätilat 

Hands-Free-takaluukku ja rinnakkaispysäköintiavustin (Perpendicular Parking) sekä paranneltu Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, joka on paranneltu toimimaan 50 km/h nopeudella ajettaessa 

Voimansiirtovalikoimaan kuuluvat uusi 1.5 EcoBoost ja 1.5 TDCi sekä ensimmäistä kertaa 1.5 ECOnetic, jonka CO2-päästöt ovat vain 99 g/km

Uusi Ford C-MAX ja Grand C-MAX tuovat luokkaansa uudenlaista mukavuutta, hienostuneisuutta ja ajamisen laatua

Helsinki 18.9.2014 – Ford Motor Company julkisti tänään uuden, tyylikkään C-MAXin ja Grand C-MAXin. Autoissa on uusi, virtaviivainen ulkomuoto, taidokkaasti viimeistellyt sisätilat ja käteviä säilytystiloja. Ne ovat myös entistä polttoainetehokkaampia ja CO2-päästöt ovat matalammat.

Viisipaikkainen C-MAX ja seitsemänpaikkainen Grand C-MAX tuovat luokkaansa uudenlaista mukavuutta ja hienostuneisuutta tullessaan myyntiin ensi vuoden alkupuolella. Molemmissa malleissa on uusinta teknologiaa, kuten Ford SYNC 2.

C-MAX-tuoteperheen autoihin saa nyt ensimmäistä kertaa Fordin uuden 1.5 EcoBoost-bensiinimoottorin ja 105-hevosvoimaisen 1.5 TDCi ECOnetic-dieselmoottorin, jonka CO2-päästöt ovat viisipaikkaisella mallilla alustavien arvioiden mukaan 99 g/km*.

“C-MAX on auto, joka tarjoaa tasapainoisen yhdistelmän polttoainetaloudellisuutta, tunnokasta ja urheilullista käsiteltävyyttä sekä joustavat ja tilavat sisätilat”, kertoo Stephen Odell (Executive Vice President, Ford of Europe, Middle East and Africa). “Kaikkien moottorien päästötaso on aiempaa alhaisempi, mutta se ei vaikuta autojen loistavaan ajodynamiikkaan.”

“Uusi Ford C-MAX -mallisto on yhtä hienostunut kuin monet kokoluokaltaan suuremmat ja kalliimmat auto. Siinä on esimerkiksi Hands-Free-takaluukku, joka aukeaa heilauttamalla jalkaa takaluukun alapuolella.”  

Ford toi C-MAXin markkinoille vuonna 2003 ja niitä on myyty Euroopassa jo yli 1,2 miljoonaa kappaletta.** Tähän mennessä tänä vuonna Euroopassa myydyistä tila-autoista 12 prosenttia on ollut C-MAXeja.***

Joustava, mukava, urheilullinen ja tyylikäs

Malleista on valittavana viisipaikkainen C-MAX ja seitsemänpaikkainen Grand C-MAX, jossa on Fordin kätevät tuplaliukuovet ja istuinjärjestelmä, joka tuo matkustamoon mukavuutta, tilaa ja joustavuutta.

C-MAX-tuoteperhe on uudelleenmuotoiltu hyödyntäen Fordin globaalia muotokieltä. Uusina väreinä esitellään Red Rush ja tyylikäs ruskeanharmaa Caribou. Dynaaminen muotoilu tekee auton keulasta vahvemman ja virtaviivaisemman näköisen. Keulaa koristaa Fordille tuttu puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö.  Tuulilasin pesusuuttimet on piilotettu tuulilasin alapuolelle eivätkä ne siis ole enää konepellissä.

Molemmissa malleissa on virtaviivaiset, entistä kulmikkaammat ajovalot and suorakaiteen muotoiset, pitkulaiset sumuvalot. Takaluukun ovi näyttää siltä kuin se olisi yhtä ja samaa osaa, kiitos uuden laserjuottotekniikan, jolla saadaan siisti ja poikkeuksellisen kestävä sauma ohueenkin metalliin. Modernia ilmettä täydentävät kompaktin kokoiset taka-ajovalot.

Uuden Ford C-MAXin ja Grand C-MAXin sisätilojen suunnittelussa on kuunneltu asiakkaita. Ohjaamossa on vähemmän painikkeita. Uusi musta satiiniverhoilu ja kromiset yksityiskohdat saavat aikaan siistin, modernimman ilmeen. Erilaisia säätimiä on entistä helpompi käyttää. Esimerkiksi ilmastoinnin säätimet huomaa helpommin ja ne eroavat toisistaan.  

Istuinten välissä on entistä enemmän säilytystilaa ja liukuva, integroitu käsinoja. Siihen mahtuu samaan aikaan litran vesipullo ja 0,4 litran muki. Painamalla avattava hansikaslokero on helppokäyttöinen.  Syvempi säilytystila kojelaudan päällä on myös kätevä. Siinä on myös USB-liitin, joten erilaisten mobiililaitteiden lataaminen onnistuu helposti.

Molempien mallien kaikissa varustelutasoissa on laadukkaat sisätilojen kankaat, lämmitetty ohjauspyörä, ovikynnykset ja kiinnityspisteet kuormaverkolle sekä ensimmäisen että toisen istuinrivin takana.

Auton äänieristystä on parannettu paksummilla sivuikkunoilla ja takaluukun ja takaikkunan tiivisteillä. Moottoritilan lämpösuojus on täytetty akustiikkaa vaimentavalla materiaalilla, jolloin moottoriäänistä on saatu vaimeammat. Dieselmoottorilla varustetuissa autoissa on lisätiivisteet, jotka vähentävät ääniä.

Konepellin alla uudelleen säädetty kaksoismassavauhtipyörä auttaa vähentämään tärinää ja uusi moottorin alusta tekee Auto-Start-Stop-toiminnon käyttämisestä miellyttävämmän. Jäykemmät, ääni- ja tärinäoptimoidut kevytmetallivanteet vähentävät niinikään tärinää.

“Olemme tuomassa uudenlaisia sisätiloja kaikkiin Ford-ajoneuvoihin ja laajaa uudelleenmuotoiluohjelmaamme sovellettiin nyt myös C-MAXiin”, kertoo Joel Piaskowski, (Director, Design, Ford of Europe). “Uusi C-MAX on kokenut nyt historiansa suurimmat muutokset ja on niiden ansiosta mukavampi ja käytännöllisempi ja tarjoaa segmenttinsä parhaan ajokokemuksen.”

Tunnistaa vaaratilanteet

Uuden C-MAX-tuoteperheen autoissa on uusimpia Fordin teknologioita, joiden avulla kuljettaja voi kokonaan välttää tai lieventää onnettomuuksia, kuten pysäköitäessä välttyä naarmuilta ja osumisilta toiseen autoon tai vakavimmillaan estää peräänajot.

Fordin aktiivinen pysäköintiavustin etsii autolle sopivan kokoiset pysäköintipaikat. Se toimii napin painalluksella ja ohjaa auton vapaaseen tilaan kuljettajan huolehtiessa kaasusta ja jarrusta. C‑MAXissa ja Grand C-MAXissa on myös rinnakkaispysäköintiavustin (Perpendicular Parking), joka toimii auton perään lisättyjen kahden ultraäänianturien voimin. Se auttaa kuljettajaa pysäköimään kahden vierekkäin olevan auton väliin.

Lisäanturit mahdollistavat myös ensimmäistä kertaa Euroopassa teknologioita, jotka auttavat kuljettajia liikkumaan pois autopaikoilta:

Risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert) varoittaa autopaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takana kulkevista autoista. Laitteen tutkan kantama on enimmillään 40 metriä ja järjestelmä antaa kolme erillistä varoitusääntä, jos se havaitsee lähestyvän ajoneuvon

Parkkiruudusta poistumisavustin (Park-Out Assist) auttaa rinnakkaiselta pysäköintipaikalta lähtevää kuljettajaa. Kuljettajan valittua oikean tai vasemman puolen järjestelmä ohjaa autoa samalla kun kuljettaja käyttää kaasu- ja jarrupoljinta

Ford on myös parantanut sen suosittua Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmää, jonka käyttää antureita havaitsemaan edessä olevat esteet ja ajoneuvot. Se valmistelee jarrut valmiustilaan ja – mikäli kuljettaja ei reagoi – vähentää moottorin vääntömomenttia ja jarruttaa automaattisesti vähentäen törmäyksen vaikutusta. Paranneltu versio on tehostettu toimimaan 50 km/h nopeudessa verrattuna nykyisen version 30 km/h toimintanopeuteen.

Liikkuvien kohteiden varalta Active Braking -jarrutusjärjestelmä toimii 8 km/h ja 180 km/h nopeuksien välillä samankaltaisesti kuin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä. Se auttaa kuljettajia suuremmissa nopeuksissa, esimerkiksi moottoritiellä, antamalla varoituksia ja jarruttamalla tarvittaessa.

Nykyinen aktiivinen vakionopeudensäädin mahdollistaa sen, että kuljettajat voivat pitää asetetun välimatkan edellä kulkevaan ajoneuvoon huolimatta siitä, vaikka se kulkisi hitaammin kuin säädetty vakionopeus. Tilanteisiin, joissa se ei ole aktiivinen, Ford esittelee ensimmäistä kertaa Euroopassa uuden Distance Indication -järjestelmän, jolla kuljettaja voi säätää halutun välimatkan edellä olevaan ajoneuvoon. Jos kuljettaja ajaa lähemmäksi, järjestelmä varoittaa kolmiportaisesti – harmaa, keltainen, punainen – kojelaudan näytöllä.

Parempaa hallintaa SYNC 2:lla

C-MAX-tuoteperheen autoissa on SYNC 2 -järjestelmä. Fordin edistyksellisessä auton langattomassa hallintajärjestelmässä on korkearesoluutioinen 8-tuumainen värikosketusnäyttö ja kehittynyt englanninkielinen äänihallinta, jolla pääsee helpommin käyttämään radiota, navigaatiota, ilmastointia ja yhteensopivia matkapuhelimia.

SYNC 2:sen navigointijärjestelmässä on HEREn karttapalvelu ja jaettu näyttöruutu, jossa on yksityiskohtaiset tiedot risteyksistä, puhutut kadun nimet, 3D-näkymät valtatieliittymistä sekä maamerkeistä ja lisäksi Michelinin matkaopas.

SYNC 2:lla käytettävät englanninkieliset äänikomennot ovat hyvin yksinkertaiset. Yksi sana riittää, olipa kyseessä sitten ajokohteen antaminen navigaattorille tai musiikkikappaleen valinta esittäjän mukaan.  Esimerkiksi painamalla äänihallintapainiketta ja sanomalla ”I´m hungry” ilmestyy ruudulle lista paikallisista ravintoloista, joihin sitten saa ajo-ohjeet.

“Olemme kehittäneet SYNC 2:n niin, että se on yksikertainen käyttää ja käyttötavan voi helposti vaihtaa kosketusnäyttöohjauksesta äänikomentoihin”, kertoo Christof Kellerwessel (Chief Engineer, Electronic and Electrical Systems Engineering, Ford of Europe). “Kuljettajat pystyvät hallitsemaan aiempaa useampia auton järjestelmiä, mutta katseen voi pitää turvallisesti tiessä ja kädet ratissa.”

Uudessa C-MAXissa on myös ensiluokkainen äänentoistojärjestelmä, johon kuuluu 10 Sonyn kaiutinta sekä subwoofer, joka pystyy tuottamaan paremman äänenlaadun silloin, kun käytössä on heikko radiotaajuus. Sillä voi tehostaa myös bassoääniä.  

Tehokas, taloudellinen ja dynaaminen

Uudet C-MAXit ja Grand C-MAXit ovat entistä ympäristöystävällisempiä. Niihin saa ensimmäistä kertaa Fordin Auto-Start-Stop-toiminnon, olipa moottorina EcoBoost-bensiinimoottori tai 2.0 litran TDCi-dieselmoottori. CO2-päästöissä päästään enimmillään 20 prosenttia nykyistä alemmalle tasolle.

Uutuusmoottorina on 1.5 litran EcoBoost joko 150 tai 182 hevosvoiman tehoversiona. Dieselmoottoreissa on myös uusi 1.5 litran TDCi joko 95- tai 120-hevosvoimaisena. Uuden viisiovisen C-MAX ECOnetic -mallin CO2-päästöjen arvioidaan jäävän lukuun 99 g/km. Edelleen saatavana ovat 100- tai 125-hevosvoimaiset versiot moninkertaisesti palkitusta 1.0 EcoBoost-bensiinimoottorista.

Tämän vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana yli neljäsosassa Euroopassa** myydyistä C-MAXeista oli moottorina 1.0 EcoBoost. Moottori valittiin tänä vuonna vuoden moottoriksi kolmannen kerran peräkkäin.

Uuden 120-hevosvoimaisen 1.5 TDCi:n CO2-päästöjen arvioidaan olevan kuusi prosenttia alhaisemmat kuin nykyisen, markkinoilta poistuvan 1.6-litraisen moottorin, vaikka tehoja on enemmän viiden hevosvoiman verran. Uudistettu 2.0 TDCi puolestaan tuo 20 prosentin parannuksen päästöihin tehojen kasvaessa yli neljällä prosentilla.

“Fordin uudet 1.5-litraiset EcoBoost-bensiini- ja TDCi-dieselmoottorit ovat merkittävä lisä moottorimallistoomme ja tarjoavat sekä lisää tehoja että parempaa polttoainetaloudellisuutta”, kertoo Jim Baumbick (Ford’s Global C-Car Vehicle Line Director). “Näiden moottorien ansiosta C-MAX on segmenttinsä ensimmäinen auto, joka täyttää uusimmat EU:n päästövaatimukset koko malliston osalta heti markkinoille tullessaan.”

Kirkkaampi tulevaisuus

Uuden C-MAX-tuoteperheen autoissa on LED-päiväajovalot, Bi-Xenon HID-ajovalot ja Fordin mukautuva ajovalojärjestelmä.  Järjestelmä arvioi autoa ympäröivän valon määrän sekä edessä olevat kohteet ja säätää sitten etuvalojen valokeilojen kulmat ja vahvuuden yhteen seitsemästä asetuksesta, jotka riippuvat ajoneuvon nopeudesta, ohjauskulmasta ja välimatkasta edessä olevaan kohteeseen. Esimerkiksi käännyttäessä kulman taakse hitaassa nopeudessa järjestelmä heijastaa valonsäteen tien reunaa kohti, jolloin pyöräilijät ja jalankulkijat näkyvät paremmin. Lujaa ajettaessa valo ohjautuu kauemmas kaarteeseen.

Uudessa C-MAXissa ja Grand C-MAXissa on ensimmäistä kertaa Fordin MyKey-toiminto. Sen avulla auton omistaja voi ohjelmoida avaimen – yleensä nuoria kuljettajia varten – ja rajoittaa huippunopeutta tai pienentää äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Toiminto voi myös sulkea äänentoistojärjestelmän kokonaan, jos kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavöitä. Järjestelmä kykenee myös estämään kuljettajaa sammuttamasta turvateknologioita, kuten luistoneston.

“Koriin ja sisätiloihin tehdyt parannukset sekä kuljettajaa avustavat teknologiat tekevät C-MAXista ja Grand C-MAXista rauhallisen ajettavan”, Baumbick kertoo. “Mahdollisuus nähdä paremmin haastavissa ajo-olosuhteissa, mahdollisten vaaratilanteiden estäminen ja kokemattomampien kuljettajien turvallisempaan ajamiseen tähtäävät teknologiat tuovat lisäturvaa niin autolla ajavalle kuin sen omistajalle.”



Uutiset