EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

Ford EcoBoost-moottori

16.7.2014

Ford EcoBoost-moottori

Fordin pieni mutta suorituskykyinen 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti Kansainvälinen vuoden moottori -kilpailun historiallisesti jo kolmatta kertaa

- Fordin 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti ”Kansainvälinen vuoden moottori - International Engine of the Year” -kilpailun ennätyksellisesti jo kolmannen kerran peräkkäin

- Polttoainetehokas ja suorituskykyinen 1,0-litrainen EcoBoost on käytössä Fiestassa ja yhdeksässä muussa Fordin automallissa. Moottori voitti myös ”Paras alle 1,0-litrainen moottori” -palkinnon niinikään jo kolmatta vuotta peräkkäin


- Tuomariston mielestä premium-merkit ja superautot päihittänyt 1,0-litrainen EcoBoost-moottori on ”yksi hienoimpia moottorisuunnittelun taidonnäytteitä”

- Uusien Fiesta Red Edition- ja Black Edition -mallien vaikuttava 140-hevosvoimainen versio tulee olemaan markkinoiden tehokkain 1,0-litrainen tuotantoauto

- Turboahdin pyörii yli 4000 kierrosta sekunnissa – lähes kaksi kertaa enemmän kuin F1-kilpa-autojen moottoreissa

- Fordin Saksan Kölnissä, Romanian Craiovassa ja Kiinan Chongqingissä valmistettuja moottoreita on nyt saatavilla 72 maassa ympäri maailmaa

Helsinki, 25.6.2014– Pieni EcoBoost-bensiinimoottori on päihittänyt premium-merkit ja superautot ja voittanut moottoreiden ”Oscar-kilpailun” ennätyksellisesti kolmannen kerran peräkkäin. Moottori toimii voimanlähteenä uudessa Fiestassa ja yhdeksässä muussa Fordin automallissa.

Ford Motor Companyn 1,0-litrainen EcoBoost-moottori vähentää polttoaineen kulutusta suorituskyvystä tinkimättä. Moottori on voittanut tänään Kansainvälinen vuoden moottori -kilpailun valtteinaan ajettavuus, suorituskyky, taloudellisuus, hienostuneisuus ja teknologia.

82 autotoimittajan raati myönsi 1,0-litraiselle EcoBoost-moottorille myös “Paras alle 1,0-litrainen moottori” -palkinnon jo kolmatta vuotta peräkkäin Stuttgartin Engine Expo 2014 -messuilla. Raadin jäsenet tulevat 35 eri maasta.

”Halusimme tarjota täydellisen moottorikokonaisuuden, joka yhdistää huikean polttoainetehokkuuden, yllättävän suorituskyvyn, hiljaisen käyntiäänen ja hienostuneisuuden. Tiesimme, että tämä vaatisi pieneltä1,0-litraiselta moottorilta jotain ennennäkemätöntä”, kertoo Bob Fascetti (Vice President, Ford Powertrain Engineering). ”Suunnittelussa käyttämämme One Ford -lähestymistavan ansiosta EcoBoost toimii edelleen esikuvana pienestä bensiinimoottorista, joka yhdistää suorituskyvyn ja polttoainetehokkuuden.”

Moottori on nyt voittanut 13 merkittävää palkintoa. Se on saanut viimeisen kolmen vuoden aikana Kansainvälinen vuoden moottori –palkintojen ja Paras alle 1,0-litrainen moottori –palkintojen lisäksi muun muassa vuoden 2012 Parhaan uuden moottorin palkinnon. 1,0-litrainen EcoBoost-moottori on voittanut myös vuonna 2013 kansainvälisen Paul Pietsch -palkinnon teknologiainnovaatiosta Saksassa, Ison-Britannian Royal Automobile Clubin Dewar Trophy -palkinnon sekä amerikkalaisen Popular Mechanics -lehden Breakthrough Award -palkinnon. Ford on myös ensimmäinen autonvalmistaja, jonka kolmisylinteriselle moottorille on myönnetty Ward’s 10 Best Engines -palkinto.

”Tämän vuoden kilpailu oli todella tiukka, mutta 1,0-litrainen EcoBoost erottui edelleen edukseen tärkeillä osa-alueilla – se on erittäin hienostunut, yllättävän joustava ja äärimmäisen tehokas”, toteaa Dean Slavnich, ”International Engine of the Year” -raadin toinen puheenjohtaja ja Engine Technology International -lehden toimittaja. ”1,0-litrainen EcoBoost-moottori on yksi hienoimpia moottorisuunnittelun taidonnäytteitä.”

1,0-litraisen EcoBoost-moottorin voittokulku


1,0-litrainen EcoBoost esiteltiin Euroopassa vuonna 2012 Ford Focus -mallissa. Moottori on nyt saatavilla yhdeksään muuhun ajoneuvoon: Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX ja Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect ja Transit Courier.

1,0-litrainen EcoBoost tulee saataville myös Euroopan markkinoille myöhemmin tänä vuonna saapuvaan uuteen Mondeoon. Suuriin perheautoihin ei ole aiemmin ollut saatavilla näin pientä moottoria.

100- ja 125-hevosvoimaisen EcoBoostin lisäksi Ford on tuonut markkinoille 140-hevosvoimaisen version, joka löytyy Fiesta Red Edition- ja Black Edition -malleista. Se on tehokkain 1,0-litrainen tuotantoautossa käytetty moottori, joka tarjoaa 0-100 km/h kiihtyvyyden 9 sekunnissa ja 201 km/h huippunopeuden, minkä lisäksi moottorin polttoainekulutus on ainoastaan 4,5 l/100 km ja CO2-päästöt 104 g/km*.

Fordin 1,0-litrainen EcoBoost-moottori löytyy nyt viidenneksestä kaikista Euroopan 20 maan markkina-alueella myydyistä Ford-ajoneuvoista**. Tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana 1,0-litrainen EcoBoost keräsi suosiota etenkin Alankomaissa (38 prosenttia kaikista ostetuista autoista), Tanskassa (37 prosenttia) ja Suomessa (33 prosenttia).

Fordin Euroopan tehtailla Saksan Kölnissä ja Romanian Craiovassa valmistetaan uusi EcoBoost-moottori 42 sekunnin välein. Tehtaat ylittivät äskettäin 500 000 valmistetun moottorin virstanpylvään.

”Kolme vuotta on kulunut ja markkinoille on ilmestynyt monia uusia kolmisylinterisiä moottoreita, mutta Fordin 1,0-litrainen EcoBoost on edelleen paras”, sanoo italialainen raadin jäsen ja toimittaja Massimo Nascimbene.

Globaalia tehoa

1,0-litraisia EcoBoost-moottorisia Ford-ajoneuvoja on nyt saatavilla 72 maassa ympäri maailman. Yhdysvalloissa 1,0-litrainen EcoBoost tulee saataville myöhemmin tänä vuonna uuteen Focukseen, mutta Fiesta 1,0-litraiset ovat jo nyt paikallisissa autoliikkeissä.

Ford vastaa kasvavaan kysyntään Tyynenmeren Aasian alueella käynnistämällä 1,0-litraisten EcoBoost-moottoreiden tuotannon Chongqingin tehtaalla Kiinassa. Vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä yli kolmannes Fiestan ostajista Vietnamissa valitsi autoonsa 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin.

”1,0-litraisen EcoBoost-moottorin menestys jatkaa kasvuaan. Moottorin ensiesittelyn jälkeen olemme laajentaneet sen saatavuutta uusiin Ford-ajoneuvoihin ja uusille markkinoille ympäri maailmaa. Tavoitteenamme on, että moottori toimii globaalisti esikuvana moottorisuunnittelusta, joka tuottaa välitöntä hyötyä asiakkaille – sekä polttoainetehokkuuden että suorituskyvyn osalta”, sanoo Barb Samardzich (Chief Operating Officer, Ford of Europe).

Innovatiivista insinöörityötä

1,0-litraisen EcoBoost-moottorin kehitykseen on osallistunut yli 200 insinööriä ja suunnittelijaa Fordin Aachenissa, Merchenissä, Dagenhamissa ja Duntonissa sijaitsevista tutkimuskeskuksista. Heiltä kului kehitystyöhön yhteensä yli viisi miljoonaa tuntia.

Moottorin matalan inertian turboahdin pyörii maksimissaan 248 000 kierrosta minuutissa – yli 4 000 kierrosta sekunnissa ja lähes kaksi kertaa nopeammin kuin vuoden 2014 F1-kilpa-autojen moottoreissa.

140-hevosvoimaisen 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin turboahdin tuottaa 1,6 barin (24 psi) ahtopaineen. Palamisen huippupaine, 124 bar (1800 psi), vastaa viiden tonnin painoista afrikannorsua männällä seisomassa.

Moottorissa on kompakti valurautainen sylinterilohko, joka on kooltaan niin pieni, että se mahtuu lentokoneen matkustamon matkatavarahyllylle. Lisäksi moottorin sylinterinkansi on valmistettu alumiinista ja siihen on integroitu pakosarja, joka alentaa pakokaasujen lämpötiloja, jotta saavutetaan optimaalinen polttoaineen ja ilman suhde. Innovatiivinen vauhtipyörä ja kampiakselin hihnapyörä antavat hienostuneemman moottorin käynnin verrattuna perinteiseen 3-sylinteriseen moottoriin.

Moottorin puristussuhdetta on vähennetty erikoispinnoitetuilla männillä, matalan vastuksen männänrenkailla, matalan vastuksen kampiakselin tiivisteillä ja öljykylpyisellä jakohihnalla. Muuttuvatilavuuksinen öljypumppu räätälöi voitelun tarpeen mukaisesti ja optimoi öljypaineen parantaen ja vähentäen polttoaineenkulutusta tehokkaasti.

”1,0-litrainen EcoBoost luotiin mullistamaan käsitys pienemmän iskutilavuuden moottoreista ja vastaamaan autoteollisuuden suurimpaan haasteeseen – hienostuneisuudesta, suorituskyvystä ja suuresta polttoainetehokkuudesta tinkimättä”, kertoo Andrew Fraser (Manager, Gasoline Calibration, Ford of Europe). “EcoBoostin menestyksen salaisuus ovat lukuisat innovatiiviset teknologiat, jotka tuottavat ison auton edut pienessä moottorikokoonpanossa.”



Uutiset